duminică, 6 aprilie 2008

Reclama la Del... de pe www.iqads.ro

Reclama la Del de pe OTV trebuie predata in scoli!*


* cu amendamente de rigoare, mai jos in text


Dupa "Afacereza" celor de la Money Channel, o alta reclama isi ia avant pe net, inainte ca lumea s-o vada in heavy rotation la TV. Spoturile la branzeturile Del facute in sufragerie la Dan Diaconescu au invadat pentru inceput YouTube-ul, dupa care au fost postate si pe alte siteuri inainte de asalatul asupra televizoarelor. CAP, agentia care sta in spatele campaniei pentru Del, e poate prima care a dat startul trendului, creativii mai laudandu-se deja cu o serie de spoturi asemanatoare pentru vopselele Zertifikat, puse si ele pe net inainte de orice alt suport media.

Pentru ca au fost linkuite in stanga si-n dreapta, blogosfera a inceput sa dea deja note prestatiei lui Dan Diaconescu and Co, sa faca pronosticuri vizavi de succesul pe care-l vor avea la raft branzeturile astfel impachetate si sa comenteze decizia agentiei de publicitate de a-si asocia numele cu controversatul post de televiziune. Versiunea mea dupa ce am vazut reclamele:

Dan Diaconescu. Ia un ban, face ce stie, creeaza nou prilej de valva in jurul sau. Elodia a cam fost uitata, alta profesoara provocatoare de sinucideri adolescentine nu se mai iveste, era nevoie de un pic de zarva. Bate palma cu clienti care vor si altceva decat “SC Aluminiu IMPEX SRL va ofera din stoc fier putin forjat si Paste Fericit”. Nu as zice ca s-a mai spalat cu ocazia asta oglinda lui DD, nicidecum. Si tot DD se dovedeste ceva actor, poate chiar mai credibil decat alte vedete de sticla precum Teo si detergentii, Teo si Danone sau Mondenii si “Sange de taur”.

Branzeturile. Se face putina notorietate in jurul unui brand de care nu a auzit nimeni. Target (si aici ma refer la cel de pe online) greu de convins sa dea navala sa o cumpere in ritm sustinut din magazin. Putin fler sa caute o agentie cu nume. Constienti ca o astfel de pozitionare le va atrage critici (pe net sunt deja aprecieri de genul “mai bine ma sinucid decat sa ma duc la supermarket sa cumpar”, “produse ieftine si proaste”, “Branza Del se adreseaza in primul rand retardatilor”).

Agentia. CAP are curaj sa faca pasul inspre blamatul post de televiziune si o face intr-un mod inteligent. Speculeaza tocmai aducatorul de rating “Dan Diaconescu in direct” si face uz de tot arsenalul de personaje dubioase care-i calca prin platou: gospodina, mascatul, interpreta de muzica populara si clarvazatorul. Pe care-i impacheteaza pentru a-i difuza mai apoi exclusiv pe OTV, pentru ca telespectatorii postului sunt tocmai targetul asumat al celor trei reclame. Intr-o Romanie plina de pudibonzi care nu se uita la OTV, dar stiu de Elodia, agentia de publicitate s-a angajat sa “do the dirty work” si sa-si ia castane de la moralistii tarii. Si sa aiba o reclama numai buna de premiat pe la festivaluri.

Chiar era nevoie de cineva care sa isi dea seama de mina de aur care este OTV-ul. Sa ma explic, pentru ca deja simt venind pietroaie in freza de la internautii de bine. E o fauna. Pe care CNA-ul o amendeaza in mod stangaci si in disperare de cauza, care face rating peste televiziuni cu pretentii, dar de care sociologii nu s-au gandit sa se lege pentru a studia fenomenul dintr-o serie de principii fals academice. La fel cum si de manele se leaga Pruteanu cu un “huo” penibil, insa nu si aceiasi sociologi, care ar avea o intreaga cultura marginala de explorat, inteles si explicat celor care se inspaimanta de ea. Sunt subculturi intrate in viata de zi cu zi, iar solutia nu este, ca la Summitul NATO: repede sa bagam mizeria sub pres pana pleaca aia.

Agentia CAP nu o ia in brate, cum nu sugerez ca ar trebui sa o faca nici sociologii, nici nu o pune la colt. O face sa existe si sa tinem cont de ea, le-o arata sociologilor care nu se uita pe OTV, dar se dau pe YouTube. Ha! Si care sociologi poate o si “traduc” in niste carti frumoase care sa fie si studiate pe la facultati de profil. Si nu glumesc. Pana sa avem suficienti anticorpi sanatosi pentru toate bubele sociale din Romania, ne multumim cu asta. Dincolo de faptul ca e mercantila si numai buna de festival, campania pastiseaza o lume, iar agentia de publicitate nu pretinde, ca restul lumii bune, ca OTV nu se afla nicaieri pe vreun buton de la telecomanda de-acasa.


http://www.iqads.ro/Analize_Reclame_read_8376/reclama_la_del_de_pe_otv_trebuie_predata_in_scoli__.html












Niciun comentariu: